Burn-out coaching/stressmanagement

Burn-out coaching@talentum

Wat houdt de begeleiding in?

We gaan door gebruik van ACT (Acceptance and Commitment Therapy, een therapievorm binnen de gedragstherapie), ervoor zorgen dat je een meer waardevol leven kan leiden, m.a.w. dat je leeft op een manier die strookt met wat echt belangrijk voor je is en waar je energie van krijgt.

In ACT wordt mensen geleerd zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct beïnvloedbaar zijn, zoals emoties en gedachten.

Dit houdt in een acceptatiegerichte houding ten aanzien van deze emoties en gedachten.

 

Werkwijze

In ACT spreekt men over “psychologische flexibiliteit”: hoe hoger die flexibiliteit, hoe minder kans op psychische klachten. Men gaat er dus naar werken om psychologisch flexibeler te worden door te werken aan 6 vaardigheden:

1. Acceptatie: Stoppen met vechten tegen emoties, gedachten, impulsen en ze niet meer verdringen of vermijden. Zo leer je aanvaarden dat je je niet goed voelt i.p.v. allerlei dingen te gaan doen zodat je van dat gevoel af bent.

2. Defusie: Een gezonde afstand tot gedachten nemen. Dit geeft je de vrijheid (terug) om het ‘advies’ dat je brein je geeft op te volgen, of niet.

3. Contact met het hier en nu/mindfulness: Met je aandacht niet steeds in je hoofd zitten, bij het verleden of in de toekomst, maar bewust aanwezig zijn in het hier en nu en jouw ervaringen te observeren zonder deze te willen vermijden of controleren.

4. Jezelf als context: Het jezelf leren zien in samenhang met je omgeving. Je problemen zijn niet wie je bent. Je leert om het standpunt van de observeerder in jezelf in te nemen zodat je niet opgeslorpt wordt door negativiteit.

5. Waarden: Leren bepalen wat echt waardevol is in het leven. Wat wil je echt, los van alle verwachtingen en druk van anderen? Wie wil jij zijn?

6. Toewijding aan waarden: Leren leven volgens de waarden die je zelf bepaald hebt. Zo ga je je gedrag stap voor stap veranderen en kunnen doen wat je écht de moeite waard vindt.

(zie ook www.act-academie.be; www.stressmanagement.be; www.mindfulness.in/acceptance-commitment-therapy; www.allegre.be)

 

Tarief

Tarief voor een intakegesprek met probleemanalyse: 50 euro per uur. Tarief voor één individuele begeleidingssessie: 50 euro per uur.

Annuleren kan door minimum 24 uur op voorhand te verwittigen. Indien men niet tijdig verwittigt, wordt de helft van de consultatie aangerekend.

Typ en druk op Enter om te zoeken.