Over Talentum

Wie ben ik?

Na mijn opleiding Bachelor Toegepaste Psychologie startte ik mijn loopbaan in het Universitair Ziekenhuis te Antwerpen waar ik een ruime ervaring opdeed als diagnostisch/therapeutisch medewerker voor kinderen en jongeren met leer- en ontwikkelingsstoornissen (vooral ADHD, ASS, NLD, hoogbegaafdheid, dyslexie, dyscalculie). Vervolgens ben ik enkele jaren aan de slag gegaan als leerkracht in het secundair onderwijs.

Ik ondervond dat leerlingen vaak niet goed weten hoe zij aan het studeren moeten beginnen of dat ze minder goede resultaten halen dan verwacht. Met de nodige vervelende emoties als gevolg.

Daarom ben ik individueel aan de slag gegaan met kinderen/jongeren om een juiste leermethode te vinden. Geen standaard benadering dus, maar een oplossingsgerichte aanpak op ieders maat. Zo zal ik, door de sterkten en talenten van jongeren te verduidelijken, ertoe bijdragen dat ook zij meer uit zichzelf zullen proberen te halen zodat iedereen kan doen waar hij of zij het best in is. Indien nodig staan we ook stil bij lastige emoties.

Ik ervaar bovendien in mijn omgeving dat ook volwassenen vaak op zoek zijn naar een meer waardevolle manier van leven en werken die strookt met wat echt belangrijk voor hen is. In de coaching zoeken we samen naar wat je echt wil in je leven en hoe je je gedrag dan kan veranderen en doen wat je echt de moeite waard vindt en waar jij energie van krijgt. Indien nodig zoeken we in therapie naar onderliggende mechanismen, waardoor jij soms vast komt te zitten.

Een aantal jaren geleden werd bij mijn zoontje hoogbegaafdheid vastgesteld, met de nodige zorgen vandien. De problematiek van hoogbegaafden is mij dus zowel professioneel als ervaringsgewijs bekend. Hoogbegaafde en hoogintelligente kinderen en jongeren helpen om grip te krijgen op hun eigen talenten door het vergroten van hun inzicht in zichzelf en hun omgeving is voor mij heel erg belangrijk.

In de begeleiding kan er extra aandacht zijn voor hoogbegaafdheid, onderpresteren, hoogsensitiviteit, burn-out en stressmanagement. Maar ook andere problematieken die leren en leven belemmeren kunnen aangepakt worden.

Opleiding

  • Bachelor in de toegepaste psychologie, optie psychopedagogie en klinische psychologie (Thomas More Hogeschool)
  • ACT – therapeut
  • Integratief therapeut
  • Gecertificeerd burn-outcoach
  • Gecertificeerd HSP-coach
  • G.P.B.-opleiding (getuigschrift van pedagogische bekwaamheid – Hoger Instituut der Kempen)
  • Opleiding studiemethodebegeleiding op maat van de individuele leerling (Kadelink Leuven)
  • Wegwijs met wijze kinderen – gespecialiseerde opleiding hoogbegaafdheid – Hoogbloeier S. Sypré
  • Opleiding ‘Begeleiding hoogsensitieve kinderen, jongeren en hun ouders’ – Hoogbegaafd opvoeden T. Gevaert en Sensikids.be
  • Opleiding Instrumenteel Verrijkingsprogramma Feuerstein (UIA): training probleemoplossend denken
  • Opleiding voor therapeuten die ervaren zijn in het werken met de zelfinstructiemethode van Meichenbaum (Kaat Timmerman SIG Destelbergen)
  • Opleiding relaxatietechnieken bij kinderen (SIG Destelbergen)
  • Oudercursus ‘hoogbegaafde kinderen’ bij Exentra (Expertisecentrum rondom hoogbegaafdheid)

Relevante werkervaring

  • diagnostisch/therapeutisch medewerker voor kinderen en jongeren met leer- en ontwikkelingsstoornissen in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen
  • zelfstandig studiecoach in Senses Praktijkhuis Mortsel
  • trainer en coach/therapeut Samen Slimmer Groeien (zie ook www.samenslimmergroeien.be)
  • therapeut en trainer bij Therapiecentrum Zandhoven (zie ook www.therapiecentrum-zandhoven.be)
  • loopbaancoach K-Onsult loopbaancentrum
  • vormingen HSP bij CNO (UIA Antwerpen)
  • organisatie en begeleiding dagkamp voor hoogbegaafde en hoogintelligente kinderen (Cronos-groep Kontich)
  • samenwerkende partner Actief Talent en Equibos

Typ en druk op Enter om te zoeken.